Botičky

Cotta, surcoat a jiné lahůdky aneb Jak se oblékaly ženy středověku

Představitelé šlechty jakéhokoli státu, i s puritánskými zásadami, chtěli vypadat šik, bohatě a vkusně: móda tam pomalu, ale jistě „prosakovala“ do řad nejvyšší šlechty a bohatých občanů, ignorovala církevní zákazy, hrozby trestů a cenzury. z většinové společnosti.

Středověká Evropa. Jaké oblečení se nosilo ve středověku?

Oděv procházel po celý středověk charakteristickými proměnami, od jednoduchého románského stylu až po propracovaný a zároveň sofistikovaný gotický styl. Móda ušla dlouhou cestu, mění se podle mentality a různých sociálních, ekonomických a dokonce i politických faktorů. Slovo móda se samozřejmě vztahovalo na bohatou a ušlechtilou vrstvu obyvatelstva.

Hein Nouwens Shutterstock.com

Vzhledem k tomu, že ve středověké Evropě existovalo jasné třídní rozdělení lidí, oblečení se lišilo bohatstvím a, což je důležité, místem ve společnosti: ani náhle bohatý rolník (ale to je nepravděpodobné) nemohl nosit hedvábí a samet a jeho žena nemohla nosit šaty bohatě zdobené drahokamy. Je to nemožné: museli jste znát své místo; tehdy neexistoval smysl pro rovnost.

Proto je takový koncept jako „móda“ použitelný pouze pro ušlechtilou třídu lidí středověku. Bohatí měšťané a obchodníci se také uměli krásně a bohatě oblékat, ale bylo potřeba se odlišit, držet si odstup a v žádném případě se nevydávat za člověka modré krve. Mezi šlechtou a ostatními lidmi byla v té době obrovská propast.

Odkaz na předmět:
Kde koupit kostým frenštátského superhrdiny v Praze.

Chudí se oblékali jednoduše a neokázale, jejich oděvy se nestaly módnějšími, ale spíše praktičtějšími. Oblečení prostých lidí bylo podobné jako u pánů, ale z levnějších látek a bez ozdob. Malý, chudý feudální pán se někdy vzhledově jen málo lišil od svých rolníků.

V raném středověku převládal románský sloh spojený s barbarskými prvky, zbytky římské módy a byzantské — na pomezí. Muži i ženy nosili dvě tuniky (kameez a cotta), které byly na sebe navlečeny a přepásány. Muži nosili jakési kalhoty – podprsenky, které se jim zavazovaly za lýtka nohou, a také chauses – jakési punčochy, se zavazováním na bocích, které nosily i ženy – s různými mašlemi a jinými ozdobami.

Rozdíly v oblečení byly pozorovány pouze v délce: dámské šaty — blio — byly delší a více zdobené šperky a výšivkami. Ňadra paní podepřela bunda s vysokým pasem — bunda. Dekorace byly umírněné a jednoduché.

Zároveň si začaly získávat oblibu pláště různých střihů, které byly zajištěny krásnými brožemi a špendlíky – to snad nebylo o nic méně důležité než plášť samotný. Poslední jmenovaný prošel v průběhu staletí různými změnami. Byl tam plášť, kterému se říkalo římsa nebo třeba čepice. Pláštěnky byly bohatě zdobeny kožešinami: čím dražší látka, tím vyšší postavení jejího majitele. Pláštěnka byla univerzálním oděvem: zahřála, chránila před deštěm a větrem a zachovala bohatě zdobený hlavní oděv.

Tkaniny se nejprve tkaly doma, tkalcovské stavy se objevily až v 11. století. Při výrobě oděvů ve středověku byly vhodné všechny materiály – používala se kůže i kožešina, nejen látky. Hedvábí bylo luxusním zbožím a dostupným jen pro pár vyvolených, oblíbená byla vlna. O něco později se objevil samet a brokát – na tu dobu prostě šik.

Odkaz na předmět:
Co znamená radostný sex.

Byly otevřeny dílny na výrobu látek, z nichž některé získají po staletí zvláštní postavení díky vysoké kvalitě svých výrobků. Například anglická a vlámská vlna bude mít silnou pozici na trhu po několik století.

Nátělníky — kamíze — se vyráběly ze lnu, ze kterého se vyrábělo i prostěradlo. Vhodný byl i materiál z konopných vláken, teak, levnější než látky s příměsí bavlny, dovážené z Egypta a tedy ne levné.

Na vršek kamíze se nosila cotta (kott) — svrchní oděv, který se mužům postupem času velmi zkrátil, a to především díky nošení brnění, bez kterých to v oněch pohnutých dobách nešlo. Nejdřív měla cotta rukávy, pak začali stříhat svrchní šaty bez rukávů.

Přes cottu muži nosili surcoat – objemnější oděv, často slavnostní, který padal ve volných záhybech a nebyl přepásaný. Typ svrchníku je cothardie, s velkým objemem a množstvím záhybů. Cothardie v 15. století. nahradí dublet — první pánské otevřené oblečení s knoflíky nebo tkaničkami.

Obuv mužů a žen románského období se nelišila propracovaností nebo dokonce praktičností: boty nebo boty byly měkké, bez tvrdé podrážky a úplně stejné pro obě nohy — pravou i levou.

Od 12. stol oblečení se stává rafinovanějším a bohatěji zdobeným. Srst, zejména hermelín, získává na oblibě. Křižáci, kteří se vrátili z Palestiny, přinesli do života Evropanů mnoho nového, to se týkalo i oblečení: stalo se dlouhým pro muže i pro ženy. A stejně jako dámy, i muži si začali narůstat vlasy a také je kulmovat. Ženy začaly používat obličejovou kosmetiku a dokonce si barvit vlasy. To samozřejmě církev odsuzovala.

S příchodem gotiky, během pozdního středověku, oděv ztratil svou jednoduchost. Zároveň přísnost i absurdní excesy charakterizují gotický styl oblečení. Ženské šaty se stávají přiléhavějšími a erotičtějšími — podle její postavy. Na opasku je módní nosit různé drobnosti: klíčenky, aromatické korálky, klíče, peněženky, nože, které nosily i ženy.

Odkaz na předmět:
Co dělat pro dobrý sex.

Lem se přitom vleče po zemi, visí i rukávy a kónické pokrývky hlavy, takzvané geniny, mohou dosahovat výšky jednoho metru. Čím vznešenější dáma, tím vyšší pokrývku hlavy a delší vlečku šatů. Dámské pokrývky hlavy měly často bizarní tvar.

Velké oblibě se těšily různé závoje, kterými se francouzské město Remeš proslavilo. Také nosili jen šátek — balich — zakrývající vlasy a ramena. Kalot je čepice pletená ve formě síťoviny, zakrývající vlasy nebo týl, velmi oblíbená v 15. století. ve Francii pro svou praktičnost a rafinovanou jednoduchost.

Muži měli také klobouky. Oblíbená byla čepice kal, kterou nosili muži, a to jak šlechtického původu, tak nešlechtického původu. Jediný rozdíl je v kvalitě látky. V Itálii je populární balzo klobouk podobný turbanu na rámu vyrobeném z kovu nebo kůže. Velmi oblíbenou pánskou pokrývkou hlavy byly ve středověku také různé barety.

Přidejte sem nepohodlné boty se špičatou špičkou — boty ve tvaru zobáku (pigashi nebo bulletin), někdy s extravagantně dlouhým nosem, není jasné, jak se lidé pohybovali. Nos takových bot může být plochý nebo zakřivený nahoru a může dosahovat délky půl metru. Dnes takové boty způsobují zmatek a smích, ale tehdy to bylo velmi módní.

Dámské šaty ve 14. století. se dělí na živůtek a sukni, což je samozřejmě mnohem praktičtější, protože umožňuje kombinovat různé části oblečení. Rukávy lze také měnit zapínáním na rameni. Tato funkce umožňovala dámám bezbolestně se rozdělit s rukávy, například na turnaji: zvyk „strhnout“ rukávy a dát je vybraným rytířům byl široce praktikován. Stále více se odhaloval dekolt a hrudník podpíral šněrovací živůtek.

Erotika se projevila nejen v dámských outfitech. Takzvaná vesta, zakrývající nejmužnější část mužského těla, je důležitým detailem mužského oděvu pozdního středověku. Čím je větší, tím je chladnější. Módní návrháři do ní dokonce dávají řekněme seno nebo něco jiného, ​​aby to mělo objem.

Odkaz na předmět:
Mít sex při poslechu hudby.

Na burgundském dvoře se rozvinul koncept módy jako společenského fenoménu. Dijon, hlavní město Burgundska, je také městem „středověkého půvabu“. Francie, která již dříve udávala trendy, ve stoleté válce velmi utrpěla a na čas ztratila své postavení. Jedinečný lesk získal burgundský dvůr zejména za velkovévody Západozemí – ctižádostivého Filipa Dobrého, který se zabýval nejen politikou, v níž byl velmi zkušený, ale podněcoval i rozvoj umění, řemesel, obchodu a obecně přispěl k vzestupu burgundského vévodství ve všech oblastech.

Během renesance Itálie diktovala módu. Je třeba poznamenat, že mentalita jakékoli země tak či onak ovlivnila módu a vytvořila ty nuance v detailech outfitu, které jsou charakteristické pro určitou oblast, s vlastním klimatem, základy, historií a mnoha dalšími faktory. Politika kupodivu ovlivnila i módu.

Představitelé šlechty jakéhokoli státu, i s puritánskými zásadami, chtěli vypadat šik, bohatě a vkusně: móda tam pomalu, ale jistě „prosakovala“ do řad nejvyšší šlechty a bohatých občanů, ignorovala církevní zákazy, hrozby trestů a cenzury. z většinové společnosti.

Cotta, surcoat a jiné lahůdky aneb Jak se oblékaly ženy středověku

Středověk, který zabíral tisíc let historie, jako každá doba, měl nepochybně své vlastní charakteristické rysy, zcela odlišné od starověku i od rysů moderní doby. Nyní, pět století po konci středověku, jsou tyto rysy obvykle buď zesílené až děsivé, nebo naopak příliš romantizované. Pokusme se pochopit alespoň jeden z těchto rysů — středověké západoevropské oblečení.

Ve středověku vládlo většině lidských myslí náboženství obecně a církev jako hlavní bašta kultury zejména pro negramotnou část obyvatelstva. Tato část byla mimochodem velmi velká. A mnoho gramotných lidí zůstalo horlivými přívrženci církve. Z tohoto důvodu se velmi rychle ukázalo, že starověká nahota není v módě; byla nahrazena poměrně uzavřenými oděvy (samozřejmě to bylo relevantnější pro dámské oblečení). V pánském oblečení se i v minulém století Věčného města Říma objevovaly kalhoty, které již nebyly považovány za „barbarské“ oblečení. Středověký oděv přitom sloužil i jinému účelu: bylo velmi snadné vypočítat úroveň společenského postavení a příjmu jeho majitele. Například rolník, který náhle zbohatl, nemohl nosit šaty vyrobené ze stejných látek a stejných barev jako malý, ale dědičný šlechtic.

Odkaz na předmět:
Kde udělat design trička v Praze.

Raný středověk (konec 5. – polovina 11. století)

Kostým raného středověku, i když byl antice nejblíže, byl naopak antice velmi vzdálen, i když v některých jiných ohledech by se dala najít určitá podobnost s římskou a raně byzantskou módou, stejně jako s oděvy bývalých barbarů. . V kostýmu tohoto období jsou téměř všechny linie rovné. Vše, co mohl ženský kostým skrývat, bylo skryto. Občas byla odhalena zápěstí, ale krk mimochodem nebyl považován za část těla, která musí být zakryta.

Muži i ženy měli na sobě dvě tuniky, které byly umístěny na sebe a následně převázány páskem. Spodní se jmenovala cotta. Dámské tuniky byly samozřejmě mnohem delší než pánské.

Jako svrchní oděvy nosily ženy raného středověku bliové šaty, stejné tuniky, zcela uzavřené a zcela skrývající i nohy, takže dámské boty nebyly vidět. Hrudník podpírala bunda z džípu. Boky šatů měly šněrování ze stuh, díky kterým blio lépe sedělo na postavě. Dlouhé lemy byly shromážděny po stranách a přehozené přes žaludek, což bylo do značné míry spojeno s „kultem“ těhotenství a porodu. Rukávy šatů byly zvonovité, nahoře užší, dole širší.

Boty byly kožené boty bez žmolků, i když aristokraté samozřejmě milovali i boty zdobené šperky nebo výšivkami.

Účesy tohoto období nebyly nijak zvlášť složité. Mladé, neprovdané dívky nosily copánky nebo si svázaly rozpuštěné vlasy obručí a navrch měly pokrývku hlavy. Někdy ženy udělaly „římský“ uzel na zadní straně hlavy, který byl stále skrytý pláštěm. Vdané dámy si nenechaly spadnout vlasy a vždy nosily klobouky.

Toto období nepřineslo žádné zvláštní ozdoby, nejnápadnější byly snad brože a špendlíky z dob římské říše, které se používaly k zapínání plášťů a plášťů. Druhy broží se měnily zemi od země a éru od éry a téměř vždy a všude udivovaly svou bohatostí a zajímavým provedením.

Odkaz na předmět:
Co znamená sex ve vztahu.

Veškeré oděvy tohoto období vznikaly na panstvích feudálů, stejně jako téměř všechny látky na jeho výrobu. Používaly se látky lněné, vlněné, hedvábné a polovlněné.

Německá fibula z 5. stol.

Klasický středověk (polovina XI – XIII století)

Na samém konci 11. století světem poprvé otřásla křížová výprava. Právě křížové výpravy do značné míry určovaly proměny módy v klasickém a pozdním středověku, která se postupně přetvářela z tzv. románského v to, čemu se dnes říká gotika.

Po prvních taženích křižáků se kosmetika a móda pro barvení vlasů začala šířit, což se nestalo od římských dob. Zároveň se začala vytrácet jednoduchost a ladnost, která byla stejně vlastní oděvům předchozích staletí, v kostýmech se začal objevovat určitý „orientalismus“, ale zároveň se začal přiléhat k postavě staly se podle mého názoru poněkud „neslušné“. Do módy přišly kožešiny, brokát a další drahé materiály. Zdobení šatů se stávalo bohatším, k vyšívání se často používaly zlaté a stříbrné nitě, přišívaly se perly a drahé kameny.

Na přelomu 13. a 14. století se poprvé objevil koncept takového předmětu, jako je korzet, a pas se zužoval. I když samozřejmě tehdy rodící se láska ke korzetům nedosáhla svého vrcholu ve středověku.

Rukávy však zůstaly stejně široké. Nyní však mohly být k šatům připevněny samostatně, spíše než k nim přišívány, a proto vznikla zvláštní praxe dávání rukávů rytířům na turnajích. Živůtek a sukně se zároveň od sebe poprvé oddělily, což samozřejmě přineslo určité pohodlí. Na rozdíl od této vymoženosti se začaly objevovat a používat vlaky.

O botách této a následujících epoch se dá mluvit velmi dlouho. Během křížových výprav se objevila móda bot s dlouhou špičkou a čím blíže k novověku, tím byla situace horší. Přibližně v době Johanky z Arku, tedy v první polovině 15. století, se tyto nosy ukázaly být zcela zahnuté nahoru. Nyní zůstává záhadou, jak někdo mohl chodit v takových botách.

Odkaz na předmět:
Je možné získat AIDS orálním sexem.

Jedním z ukazatelů ženské krásy bylo velmi vysoké čelo, proto si mnoho žen holilo chloupky na čele, aby je opticky zvětšily.

Pozdní středověk (XIV-XV století)

Ve 14. století se objevily houpací oděvy se zapínáním. Současně se objevila velká rozmanitost typů řezů. A nyní mají některé věci svým střihem něco společného s těmi pozdně středověkými.

Šaty pozdního středověku se výrazně lišily od těch, které se nosily na počátku éry. Oblečení tohoto období bylo navrženo tak, aby zdůrazňovalo ženskost a obecně i přitažlivost dámy a neskrývalo celé její tělo a ukazovalo její čistotu.

Moderní kabátové šaty. Foto z steel-mastery.com.

V pozdním středověku byly šaty ve svrchníku velmi slavné, poněkud kupodivu připomínaly to, co se nosilo téměř tisíc let předtím. V jejich střihu však byl jeden rys, který jasně ukazoval, v jakém století lidé žili. Této funkci se přezdívalo „pekelná okna“. Jednalo se o výřezy na bocích šatů, často šněrované, přes které byla vidět cotta. V různých cosplay praktikách a natáčení filmů o středověku je právě tento model šatů velmi často využíván. Nosily se i o něco méně známé amiky.

Amice. Ilustrace z knihy

Obuv těchto století byla nejčastěji vyráběna z barevné kůže a sametu od 40. poloviny 50. století, jejich špička dosahovala velikosti několika desítek centimetrů a často se prohýbala vzhůru. Dlouhé ponožky byly vycpané koňskými žíněmi a každá byla spojena řetízkem s náramkem na kotníku. Vlečky šatů nakonec dosáhly neméně děsivých rozměrů. Například prostě neexistovaly vlaky menší než 5-XNUMX cm a vlak první ženy státu — královny — byl dlouhý téměř XNUMX metrů.

Ve 14. a 15. století dosáhla středověká gotika svého vrcholu. V souladu s tím se také změnily pokrývky hlavy a na konci středověku bylo opět dosaženo skutečné rozmanitosti forem.

Vdané ženy často nosily „barbettový“ šátek, který se později stal součástí kroje jeptišek, přes který se při venčení přehazoval závoj. Kromě toho byly oblíbené tzv. omousses a soutěsky.

Odkaz na předmět:
Co znamená chlupatý sex.

Také po celý středověk byla velká pozornost věnována barvě oděvu.

Všechny texty na blogu mého autorství, ilustrace jsou převzaty z bezplatných internetových zdrojů, ze zdrojů, které neuvádějí jejich autorská práva (pokud není pod ilustrací uvedeno jinak). Při kopírování uveďte odkaz na můj blog.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»